DKW 1945-1968

Publisert av Frank Aksel Sørensen den 31.01.19. Oppdatert 11.02.19.
Etter krigen havnet Auto Union fabrikkene i øst-sonen.

1949: Auto Union starter opp igjen i Ingolstadt i Vest-Tyskland. 2. mai 1949 blir DKW
F89L Schnellaster vist på Hannover-messen. I november starter produksjonen av DKW RT125.

1950: I august åpnet Auto Unions nye fabrikk i Düsseldorf, og her ble DKWs nye personbil,
F89, produsert. F89 hadde understell fra DKW F8, og karosseri fra DKW F9. Den ble levert i en utstyrsvariant, Meisterklasse, og kun i grønt (grunnet et stort overskudds-lager fra krigen).

1951: DKW F89L Schnellaster fikk personbilens sterkere motor. DKW F89 ble levert som toseters coupe og cabriolet. I oktober kom stasjonsvognutgaven av F89, Universal, som også fikk 4-trinns girkasse. Produksjon av DKW RT200 og RT250 startet også i 1951.

1952: DKW F89 Universal blir levert i en varevognutgave kalt Stadtlieferwagen. DKW
RT125/2 blir produsert fra mai.

1953: DKW F89 Meisterklasse fikk 4-trinns girkasse og større bakrute, og i mars kom den nye DKW F91 med tresylindret motor på 896 ccm og 34 hk. F91 fikk rattgir og en ny tredelt bakrute. I tillegg ble cabrioletene nå bygget av Karmann, og kunne leveres som to- eller fireseter. I november kom Schnellaster med firetrinns girkasse. DKW RT175 blir lansert i oktober.

1954: DKW Schnellaster 30.

1955: DKW Schnellaster kom med tresylindret motor. DKW kommer med RT350 og Hobby-roller, en scooter med automatgir.

1956: DKW F93 3=6 avløser F91. F93 ble levert som 2-dørs og som cabriolet. I tillegg ble F94 levert som 4-dørs. På tohjulingsiden lanserer DKW mopeden Hummel. Produksjon av Monza kommer i gang. Den er egentlig ikke en ordentlig DKW, men bygges av tre forskjellige karosserifabrikker.

1957: DKW 3=6 kommer i stasjonsvognutgave, F94 Universal. Det tyske Bundeswehr velger DKW Munga som sin nye arme-jeep. DKW RT175VS og RT250VS.

1958: Mercedes-Benz kjøper opp Auto Union. AU1000 blir introdusert. Den har fått en 1000 ccm motor, krommede støtfangere og framhengslede dører. Samme år kommer også produksjon av AU1000 Sp i gang. 1958 er også siste året med motorsykler fra DKW. Restene av DKWs mc-produksjon går sammen med bl.a. Wictoria, og danner Zweirad Union, som lager mopeder og lette motorsykler med DKWs navn til midten av 70-tallet.

1959: Den største nyheten er DKW Junior. Siste året med DKW F93 3=6.

1960: AU1000 får panoramarute, leveres i to utgaver: AU1000 og AU1000S.

1962: DKW Junior kommer med en ny front på Junior deLuxe.

1963: Siste året med AU1000 og Junior.

1964: DKW F-102 overtar for AU1000. Det er en helt ny bil med selvbærende karosseri. DKW F-11 og F-12 overtar for Junior. Ny er også F-12 roadster.

1965: Volkswagen kjøper aksjemajoriteten i Auto Union fra Mercedes Benz. Produksjonen av totaktsbiler blir lagt ned. Mot slutten av 1965 kommer Audi med firtaktsmotor og samme karosseri som DKW F-102. Produksjon av DKW Munga med totaktsmotor fortsetter for øvrig til 1968.