IFA – Wartburg – Trabant – MZ 1945 – 1991


1948: IFA F8 blir presentert på Leipzig-messen. Bilen er en videreførelse av DKW F8, og blir laget på den gamle Audi fabrikken i Zwickau. IFA F8 blir levert som lukket sedan, og som cabriolet. På samme messen blir også IFA F9 presentert, som er DKW F9 fra 1940.

1949: Det blir bygget 527 IFA F8 dette året, og bare 4 IFA F9 grunnet råstoffmangel.

1950: Nye karosserivarianter av IFA F8: kombi og lieferwagen. Framo V501 kommer på markedet, det samme gjør IFA RT 125, som er en videreføring av DKW RT 125.

1951: IFA F9 kommer i fireseters cabriolet.

1952: IFA F9 Kombi blir presentert. IFA F9 motoren blir tatt i bruk i Framo V901. Produksjonen av EMW i Eisenach sluttet, og produksjonen av F9 ble flyttet hit. IFA tar patent på et alternativt karosserimateriale, kalt Duroplast. IFA BK350 blir introdusert. Den har en tosylindret boxermotor med kardandrift.

1953: Panseret på IFA F8 blir nå framstilt i duroplast. Ansiktsløftning på IFA F9: midtstolpen i front- og bakrute forsvant, bakruta ble større. En ny modell, IFA F9 cabriolimousine, ble presentert. IFA F8 Export-cabriolet med Gläser-karosseri.

1954: IFA Framo V 901 kom med nytt frontparti.

1955: Siste året med IFA F8. AWZ P-70 Zwickau kommer på markedet. Den har karosseri i duroplast.

1956: IFA F9 ble avløst av Wartburg 311. Den nye Wartburgen har en motor på 900 ccm og 37 hk, og ble levert som limousine, kombi og cabriolet. IFA P-70 kom som stasjonsvogn. En ny modell, Sachsenring P-240, ble bygget i den gamle Horch- fabrikken i Zwickau. IFA RT 125 og IFA BK350 skifter navn til MZ 125 og MZ BK350. MZ’s modellutvalg blir utvidet med ES 175 og ES 250 som har helt nytt design.

1957: IFA P-70 kom som coupe. Tre nye varianter av Wartburg 311: Coupe med HT, og Camping, som var en femdørers stasjonsvogn med mer krom og farger enn den vanlige kombien som bare hadde tre dører. Den tredje nye 311’en var Wartburg 311 Sport, 2 seters cabriolet.

1958: IFA P-70 takker for seg i august, og Trabant P 50 overtar. Den nye bilen hadde også kunststoffkarosseri og en ny luftavkjølt totaktmotor på 500 ccm og 18 hk.

1959: Siste året for Sachsenring P-240.

1960: Trabant P50 ble levert som stasjonsvogn. Wartburg 311 kommer med 1000 ccm motor.

1961: Den helt nye Barkas B1000 varebil kom på markedet dette året, og avløste Framo V 901. Den nye bilen hadde en motor på 992 ccm og 42 hk.

1962: Trabant P60 kommer med 600 ccm motor.

1964: I juni kommer serieproduksjon av Trabant 601 i gang. Den har fått et ”nytt” karosseri.

1965: Trabant 601 kommer som stasjonsvogn.

1966: Den nye Wartburg 353 blir lansert. Trabant kommer i militærutgave, Trabant kübel.

1973: Den 22. november blir Trabant nr. 1.000.000 produsert.

1975: Wartburg 353W. W’en står for ”Weiterentwicklung”, men så mye videreutvikling var det vel ikke snakk om.

1982: Trabant nr. 2.000.000 blir produsert 1. oktober.

1988: Trabant kommer med 1,1 liters firtakts VW-motor. Samme året kommer også Wartburg med 1,3 firtakts VW-motor.

1991: 30. april innstilles produksjonen av Trabant. Totalt har det blitt produsert 2.707.048 Trabanter. 1991 er også siste året for Wartburg. Totalt har det blitt laget i overkant av 1.600.000 Wartburger av alle typer.