DKW F7 1936


Av Jan Mohn Andreassen

I 1937 var det igjen tid for en oppgradering av DKW modellene. Samtlige F5 modeller ble skiftet ut, med unntak av en, Luxuscabrioleten. Denne fikk være med ennå et år. De mest synlige forandringene fra F5 lå i panser (smalerer luftegjeller med ramme rundt), skjermer, felger, hjulkapsler, dører (går rett ned ved A-stolpen i stede for å lute framover i underkant som hos F5) og dashbord (nå over hele bilens bredde) mens ting som ramme, frontrute (høyere), bensintank (rund) og kraftigere dynastart ikke var fullt så synlige. F7 ble en populær bil, og var den av F-serien som ble produsert i størst antall. På grunn av at krigsindustrien hadde begynnt å rulle med stadig økende omfang, gikk dette utover modellutvalget hos bilfabrikantene og for DKW’s vedkommende kom F7 i 3 varianter. Reichklasse, Meisterklasse og Luxsus cabriolet, med forskjellige karosserivariasjoner. Reichklasse var endelig blitt oppgradert med nytt karosseri, og hadde nå det samme moderne karosseriet som Meisterklassekarosseriet i stede for det gammeldagse karosseriet fra 1932. Selv om det var Reichklasse som fikk de største forandringene i forhold til forgjengeren, så ble den ikke nødvendigvis mer luksuriøs. Den var for eksempel strippet for kromdetaljer, og hadde smale aluminiumslister i grillen til pynt og lakkerte hjulkapsler. Den hadde fortsatt sin 600 ccm motor på 18 hk, og en spartansk innredning med f.eks ”kun” ett hanskerom. Den kunne mot ekstra betaling leveres med støtfangere. For de som hadde litt bedre råd, men som ikke hadde nok til en Meisterklasse, hadde DKW nå tatt fram en Reichklasse Special. Dette var en standard Reichklasse, men med 700 ccm motor. Nettopp denne varianten ble spesiellt populær og solgte i et stort antall. Meisterklasse var en mer påkostet modell med grillramme, hjulkapsler i krom, bedre utstyrt med bl.a. 2 vindusviskere, klokke, lommer i dørene, større hovedlykter og støtfangere foran og bak som standard. Som ekstrautstyr kunne man velge eikefelger. Luxuscabrioletten F5, fikk gå mer eller mindre uforandret fram til 1938, hvor den ble avløst av F7 luxuscabriolet. Her var det også en del forandringer, men ikke av en slik art som skiller seg vesentlig ut fra det som er beskrevet ovenfor.

Tekniske data.

MOTOR: 2-takt.
Ant. Sylindere: 2 (Rekke).
Borring x slag: 74x68mm Reichklasse modellene
76x76mm Alle andre.
Sylindervolum: 584 ccm Reichklasse modellene
692 ccm Alle andre
Effekt:18 hk v/3500 omdr./min Reichklasse modellene
20 hk v/3500 omdr./min. Alle andre.
Dreiemoment: 5,8 mkg v/2300 omdr./min.
Kompresjon: 5,9:1
Forgasser: 1 fall forgasser, Solex 30 BFLH/55 R.klasse modellene
1 fall forgasser, Solex 30 BFLH/44 Alle andre
Ventiler: Ventil-løs.
Veivaksellager: 3x2
Kjøling: Thermosyphon kjøling, 8 liter vann.
Smøring: 2-takts blanding, 1:25
Batteri: 6V 45Ah (Reichklasse modellene)
6V 60Ah (i motorrom)
Dynamo: Dynastart 150W
DRIVVERK: Framhjulsdrift.
Motor- og girkasseenheter bygget sammen og plassert bak framaksel.
Clutch: Flerlamell i olje.
Giroverføring: Paraplyhåndtak på dashbord.
Girkasse: 3-trinns og revers. Avsperrbart frihjul
Synkronisering: Uten.
Utveksling: 1.- 3,17
2.- 1,69
3.- 1,00
Utveksling og overføring
Motor/girkasse: 2:1 (dobbeltkjede i olje)
Totalutveksling: 3,26 Reichklasse modellene
3,05 Alle andre
KAROSSERI / RAMME: Sentral ramme.
Trekarosseri trekt med kunstlær (pegamoid).
Stålbelagt tre-karosseri (Luxus cabriolet)
Forhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med dobbel bladfjær.
Bakhjulsoppheng: Sveveaksel.
Styring: Snekke.
Fotbrems: Mekaniske på alle 4 hjul, tromler: Ø 210mm.
Håndbrems: Mekaniske, bakhjul.
Smøring: Nippelmøring.

GENERELLE DATA:                       
Akselavstand: 2610mm
Sporvidde foran/bak: 1150/1250mm
LxBxH: 3895 (3985)x1480x1500mm R. Klasse.
3895 (3995)x1480x1440mm R.Kl. 2 seters cabrio.
3985x1480x1500mm Meisterklasse
3985x1480x1440mm M.Kl. 2 seters cabrio.
3995x1480x1440mm Luxus cab
Felger: Tallerkenfelger Reichklasse.
Tallerkenfelger eller eikefelger M.kl
Eikefelger Luxuscabriolet og F5K Luxus 700
Dekk: 4,00-19 eller 4,50-17
Venderadie: 12 m
Vekt: 700 kg Reichklasse
750 kg Meisterklasse
790 kg Luxus cab 2 seter.
820 kg Luxus cab 4 seter.
Nyttelast:  330/350 kg
Toppfart: 80 km/t (Reichklasse modellene)
85 km/t (Meisterklasse)
Drivstofforbruk/100 km: 7 liter (blandet)
Drivstofftank: 32 liter

PRISER: 
F7 Richklasse 2 seters cabrio        1650,- RM
F7 Reichklasse 2 dørs Lim.              1795,- RM
F7 Reichklasse 2 dørs Lim. Spezial 1895,- RM
F7 Reichklasse Cabrio Coach          1880,- RM
F7 Reichklasse Cabrio Coach spez 1980,- RM
F7 Meisterklasse 2 seters cabrio      2175,- RM
F7 Meisterklasse 2 dørs Lim.           2350,- RM
F7 Meisterklasse Cabrio Coach        2450,- RM
F5 Front Luxus Cab. 700 2 seter.     3350,- RM (36/37)
F5 Front Luxus Cab. 700 4 seter.     3500,- RM (1937)
F7 Front Luxus Cab. 2 seter             3350,- RM
F7 Front Luxus Cab. 4 seter.            3500,- RM

ANTALL PRODUSERT:                   CA. 80.000

KILDE:                                             Deutshe Autos 1920-1945, av Wernwe Oswald.