DKW F1 1931 - 1932


1931-1932

Etter den økonomiske nedgangstiden på begynnelsen av 30 tallet, så DKW’s skaper, danske Jørgen Skafte Rasmussen behovet for et rimelig framkomstmiddel i form av en bil. Denne bilen ble konstruert hos Audi, som da var under Skafte Rasmussens vinger. Fra tegnebordet til prototype tok det kun 6 uker, og dette på tross av at man hos Audi ikke hadde erfaring med konstruksjon av små biler. Bilen ble premierevist på vårutstillingen i Berlin i 1931, og stjal hele shovet. På grunn av den lave prisen, ble bilen en suksess, og kan med rette kalles Tysklands første ”folkevogn”.

MOTOR: 2-takt.
Ant. Sylindere: 2 (Rekke).
Borring x slag: 74 x 68.
Sylindervolum: 584 ccm.
Effekt: 15 hk v/3500 omdr./min.
Dreiemoment:                                               -
Kompresjon:  5,5:1.
Forgasser: 1 fall forgasser, Solex FH 26.
Ventiler:  Ventil-løs.
Veivaksellager: 5
Kjøling: Thermosyphon kjøling, 6liter vann.
Smøring: 2-takts blanding, 1:25
Batteri:  6V 45Ah (i motorrom)
Dynamo: Dynastart 90W
DRIVVERK: Framhjulsdrift.
Motor- og girkasseenheter bygget sammen og plassert bak framaksel.
Clutch:  Flerlamell i olje.
Giroverføring:  Paraplyhåndtak på dashbord.
Girkasse:  3-trinns og revers.
Synkronisering: Uten.
Utveksling:  1.- 3,17
2.- 1,69
3.- 1,00
Utveksling og overføring
Motor/girkasse:  2:1 (dobbeltkjede i olje)
Totalutveksling: 3,05
KAROSSERI / RAMME:  Stigeprofil-ramme.
(Sammenliggende u-profil, i bilens lengderetning) Roadster, 2-seters: trekarosseri trekt med kunstlær (pegamoid).
Roadster, 2-3 seters: Tre/stål karosseri.
Cabriolet, 2 og 4 seters: trekarosseri trekt med kunstlær (pegamoid).
Limousine: Stålkarosseri.
Forhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med dobbel bladfjær.
Bakhjulsoppheng: Uavhengig opphengt med dobbel bladfjær.
Styring: Snekke.
Fotbrems: Mekaniske på alle 4 hjul, tromler: Ø 180mm.
Håndbrems: Mekaniske, bakhjul.
Smøring: Smørenipler.
GENERELLE DATA:                       
Akselavstand: Roadster 2-3seters: 2100mm
Cabriolet og Limousine: 2400mm
Sporvidde foran/bak: 1100/1100mm.
LxBxH: Roadster 2-3 seters: 3100x1300x1250mm
Cabriolet og Limousine: 3400x1300x1370-1480mm
Felger: Tallerkenfelger.
Dekk: Roadster 2-3 seters: 3,50-19
Cabriolet og Limousine: 4,00-19

Venderadie: -
Vekt: Roadster: 450 kg
Cabriolet 2 seters: 500 kg
Cabrio-limousine: 580 kg
Limousine:  500 kg
Nyttelast: Roadster: 250 kg
Cabriolet og Limousine: 300-350 kg
Toppfart: 75 km/t
Drivstofforbruk/100 km:  8 liter (blandet)
Drivstofftank: 25 liter (i motorrom)

PRISER:
Roadster 2 seter: 1750,- RM (1931/32)
Roadster 2-3 seter: 1825,- RM (1931/32)
Cabriolet 2 seter: 1985,- RM (1931/32)
Cabrio Limousine: 2100,- RM (1932)
Limousine 2 dørs:  2400,- RM (1932)

ANTALL PRODUSERT: CA. 4000

KILDE: Deutshe Autos 1920-1945, av Wernwe Oswald.
DKW F1, 2 seters Cabrio 1931